帰国後英語を忘れる 2023 Forgetting English After Coming Back to Japan

ジャレッドは15年、日本人学生と帰国子女に英語を教えている。 彼にとっては、その違いは明らかであり、帰国子女の生徒には特別なアプローチが必要なのです。JaredはLexis Language Centerで帰国子女コースを教えています。

For 15 years, Jared has been teaching English to standard Japanese students and returnee students alike. For him, the differences are clear, and a returnee student needs a special kind of approach. Jared teaches the returnee course at Lexis Language Center.

帰国後英語を忘れるの英語勉強。レクシスの帰国子女英語コース
Jared shows off a science experiment to the bilingual students during Lexis Summer Day Camp

帰国後、英語を忘れる

日本に帰ってきた親御さんたちが、「うちの子はこんなに早く英語を忘れてしまうのか」と驚かれることが何度もあります。 しかし、日本では近所を少し歩くだけで、英語がほとんど通じないことに気づきます。 子どもは物覚えがいい。 それは子どもだけが持っている素晴らしい能力であり、才能です。 しかし、私たちはその裏側を考えることはあまりありません。 人間の脳は、無関係な情報を忘れるようにできています。 無駄なこともたまには思い出しますが、基本的に使わないものは記憶しません。 子どもは物事を早く覚えても、その情報を使っていなければ忘れてしまうのです。

実は、私の祖母もそうでした。 彼女はフランスで生まれ、生まれてから5年間はフランス語だけで生活していました。 6歳のとき、彼女はアメリカ合衆国に移住した。 母語がフランス語であるにもかかわらず、アメリカに移ってからは、フランス語で活動できるような頭脳があるわけがない。そこでは誰もフランス語を話していなかった。 フランス語は彼女の第一言語だった。 彼女は完全にそれを失った。 10代になる頃には、覚えていない。

日本に帰ってきた学生にとって、英語は第一言語ではなく、第二言語である可能性が高い。 その生徒が自然に英語を定着させる確率は非常に低い。 ありがたいことに、私たちはより現代的な世代に生きています。 Youtube、Amazon、Netflixなど、言語インプットの機会を作ることができるのです。 生徒たちは、楽しくて面白い方法で英語を聞くことができます。 英語で想像し、英語で見、英語から感情さえ感じることができる。 しかし、アウトプットはどこにあるのでしょうか? 英語で友達と交流できるのか? 状況を説明することができるでしょうか? その生徒が日本に帰ってきたとき、誰がその間違いを直し、冒険を促し、その言葉で指導するのでしょうか。

レクシス帰国子女コース日本帰国英語を忘れる
The kids returnee kids having fun during one of of the Lexis outings

親の役割:子供が日本に帰国後も英語力を維持するためのアクティビティ

親として選択肢がある。 もし私たちの英語力が十分であれば、親は完全に英語にコミットすることができます。 英語だけで話し、英語の質問にだけ答え、できるだけ多くの英語の番組に子どもを誘導するのです。 これは、特に小さい子供には良い効果をもたらします。 しかし、子どもは仲間が大好きです。 いいお父さんやお母さんは、公園で英語でかくれんぼをしたりします。 サッカーを教えたり、ダンスを楽しんだりするのも、すべて英語です。 これらは親子の絆を深める素晴らしい方法です。 しかし、結局のところ、子供たちは他の子供たちが自分たちと同じことをしているのを見る必要があるのです。 子どもは自分の仲間を真似るものです。 他の子がやっていることを真似るのです。 だから、どんなにいい親でも、子どもは同年代の子どもたちが話す日本語の方に流れていってしまうのです。

帰国子女帰国後英語を忘れる?レクシス吉祥寺帰国子女コース

帰国子女英語力キープ:速く英語を忘れる問題への対処法

では、どのような解決策があるのでしょうか。 それは、仲間を見つけることです。 同じような子供たちと一緒にクラスや活動に参加することで、英語を使うことが当たり前になります。 英語はもう関係ない情報とはみなされません。 また、大人だけが使うものという括りもなくなります。 仲間との活動を見つけることで、子どもたちは、友達や先生、コーチと英語を通じて楽しく有意義な関係を築くことができます。 また、一緒に練習して成長し、一緒に働いて楽しみ、一緒に競争して思い出を作ることができます。 このような交流を通じて、子どもたちは英語を続けるモチベーションを高めていくのです。

帰国後英語忘れる

ですから、もしあなたのお子さんが英語力を失いかけているのなら、今こそ行動を起こすべき時です。 適切なアウトプット、適切なサポート、適切な友人がいなければ、日本以外の国で培ったネイティブな英語力は、本人の脳によって無意味なものと判断されてしまうのです。 そして誰も、別の言語を学ぶプロセスを丸2回繰り返したくはないのです。

帰国後英語を忘れる 2023 Forgetting English After Coming Back To Japan どこの帰国子女

Forgetting English after coming back to Japan

Time and time again, parents come back to Japan and are surprised that their children are forgetting English so quickly. In only takes a quick walk around any neighborhood in the country to realize though that English is almost never spoken. Children can learn things quick. It is an amazing skill and talent that only children have. Yet we don't often consider the other side of the situation. Human brains are designed to forget irrelevant information. We remember useless things from time to time, but in general, we don't remember things we don't use. Children may learn things quickly, but if they are not using that information they will forget it.

This happened to my grandmother in fact. She was born in France and spent the first five years of her life speaking exclusively French. At six years old, she moved to the United States of America. Despite her first language being French, upon moving to the United States, there was no reason for her to be brain to be operating in French. Nobody was speaking French there. French was her first language. She lost it entirely. By the time she was in her teen years, she couldn't remember it.

For a student coming back to Japan, English was likely their second language, not his or her first language. The odds of that student naturally holding on to that English naturally are very slim. Thankfully, we live in a more modern generation. Yes, Youtube, Amazon, Netflix, etc do allow us to create chances for language input. Students can hear English in fun and entertaining ways. They can imagine in English, they can watch in English, they can even feel emotions from English. Yet, where is the output? Can they interact with friends in English? Can they explain a situation? Who will correct their mistakes, encourage adventure, or guide them in this language once that student is back in Japan?

As parents we have options. If our English is good enough, a parent can commit to English entirely. Speak solely English, respond only to English questions, and direct our children to as many English shows as possible. This does have a good effect, especially with younger children. Children however, love their peers. Yes, a good mother or father will play hide and seek in English at the park. They may teach soccer, or enjoy dance, all in English. These are fantastic ways to build bonds between parents and children. At the end of the day however, kids need to see other kids doing what they are doing. Kids imitate their own peer group. Kids copy what the other kids are doing. So even the best intentioned parents will find their kids drifting off towards the Japanese being spoken by other kids their own age.

So what is the solution? Well, one simple solution is to find peers for them! Joining classes and activities with other similar children will allow them to normalize English use. English will no longer be deemed irrelevant information. Nor will it be grouped as something that only grown-ups use. By finding peer activities, kids can build fun, meaningful relationships through English with their friends, teachers and coaches. They will also get a chance to practice and grow together, work and have fun together, compete and make memories together. Through this kind of interaction, kids will develop a greater motivation to keep up their English.

So if your child is starting to lose his or her English ability, the time to act is now. Without proper output, without proper support, and without proper friends, all that native English skill developed outside of Japan, will be deemed irrelevant by their own brain. And no one wants to have to go through the process of learning another language two whole times.

レクシス夏休みSummer Camp For Foreigners Returnees And Advanced English Speakers 1-6 Grade